A fékek állapota mellett a fékhatást több tényező is befolyásolja, sokszor olyanok is, amelyekről a hétköznapi vezető nem is gondolná, hogy számítanak.
Fékezési technika
A hirtelen, padlófékezős vezetési stílus gyorsabban koptatja a fékbetéteket és túlmelegíti a féktárcsát. Ilyenkor csökkenhet a fékhatás, sőt, extrém esetben akár el is veszhet átmenetileg, ezt hívják fadingnek. A motorfék tudatos használata (visszaváltással segített lassítás) kíméli a fékrendszert.
Telepakolt autó? Nő a fékút!
Sokan nem gondolnak rá, de ha az autó teljesen meg van rakva, utasokkal, csomagokkal, tetőboxszal, a tömeg miatt megnő a fékút. A fékeknek ilyenkor sokkal több energiát kell elnyelniük, így hamarabb melegednek és lassabban állítják meg a járművet.
Minőségi alkatrészek
Olcsó, silány minőségű fékalkatrészek nemcsak gyorsabban kopnak, de fékezéskor sem viselkednek kiszámíthatóan. Egy jó minőségű fékbetét és féktárcsa kombinációja pontos, egyenletes fékhatást ad, ami különösen vészhelyzetben életmentő lehet.
A fékfolyadék cserét sem szabad elhanyagolni, mert előbb vagy utóbb ABS javítás szükséges, amihez megfelelő szervizt a rewopro.hu oldalon találsz.
Vezetési tanács a hétköznapokra
- Tarts nagyobb követési távolságot
- Ne vidd túlzásba a fékpedál nyomkodását lejtőn, inkább használj motorféket
- Figyelj a terhelésre és időben ellenőriztesd a fékrendszert
A fékhatás megőrzésében nemcsak az autó műszaki állapota, hanem a sofőr vezetési stílusa is kulcsszerepet játszik. Az egyik legfontosabb tanács, hogy tartsunk mindig megfelelő követési távolságot, ez különösen városi forgalomban vagy autópályán fontos, hiszen elegendő helyet biztosít ahhoz, hogy ne kelljen hirtelen, erőteljesen fékezni, ami egyrészt koptatja a fékrendszert, másrészt növeli a baleset kockázatát.
Hosszabb lejtőkön ne használjuk kizárólag a fékpedált a sebesség szabályozására, mert a folyamatos fékezés felmelegíti a féktárcsákat és -betéteket, ami csökkenti a fékhatást, sőt akár fékvesztéshez is vezethet. Ehelyett alkalmazzuk tudatosan a motorféket: váltsunk vissza kisebb fokozatba, így az autó saját maga is lassít a kompresszió révén, anélkül hogy túlterhelnénk a fékrendszert.
Ugyanilyen fontos, hogy az autó terheléséhez igazítsuk a vezetési stílust, ha tele van az autó utasokkal, csomagokkal vagy utánfutót húz, akkor érdemes óvatosabban vezetni, hosszabb fékutat hagyni, és még inkább előrelátóan közlekedni. A terhelt járműveket nehezebb megállítani, és gyorsabban melegszik fel a fékrendszerük is. Végül, ha fékfelújításra kerül a sor, ne spóroljunk az alkatrészeken, a minőségi fékbetétek és tárcsák nemcsak tartósabbak, de kiszámíthatóbb fékhatást biztosítanak, ami különösen vészhelyzetekben jelenthet különbséget a baleset és a biztonságos megállás között. A biztonságos fékezés tehát nem csak a szervizen, hanem a tudatos, előrelátó vezetésen is múlik.
A fékhatás nemcsak az alkatrészeken, hanem a vezető tudatosságán is múlik. Egy jól karbantartott fékrendszer és egy figyelmes, rutinos sofőr együtt garantálja a biztonságot.

